|
Krize, fúze, změny vlastníků a konsolidace - ekonomický vývoj vybraných mediálních skupin v letech 2009-2013
Beránek, Jan ; Moravec, Václav (vedoucí práce) ; Benda, Josef (oponent)
(abstrakt) Tato práce se věnuje proměnám vlastnictví českých zpravodajských médií v období tzv. celosvětové ekonomické krize let 2008-2013. Toto období v českých podmínkách charakterizuje postupný odchod zahraničních investorů, kteří ovládali většinu tuzemských vydavatelství. Na jejich místo nastoupili za obecně méně lukrativních tržních podmínek domácí podnikatelé, jejichž zájmy se přirozeně kříží s místní politickou scénou. Změna se dotkla především vydavatelských domů vystavěných okolo tištěných periodik, na něž i kvůli technologickým změnám dolehla krize nejvíce. Tento text tuto proměnu trhu popisuje, analyzuje a zkoumá ekonomické faktory, které k ní vedly, a to jak na makroekonomické, tak i podnikohospodářské úrovni. Výsledkem je zjištění, že zahraniční majitelé vesměs na zdejším trhu dobře vydělávali a krize pro ně znamenala signál k výběru zisků a odchodu. Příchod českých majitelů přinesl kontroverze a vzbudil obavy ze zásahů do obsahu, přičemž v roce 2017 indicie naznačují, že mohou ovládaná média zneužít proti svým oponentům. Proti tomu ovšem hovoří jednoznačně doložená hodnota pozice na trhu, která by měla omezovat tyto snahy.
|
|
Zpravodajský servis českých médií při návštěvě čínského prezidenta Si Ťin-pchinga v ČR - případová studie: Empresa Media
Motejlek, Ondřej ; Křeček, Jan (vedoucí práce) ; Nečas, Vlastimil (oponent)
Tato diplomová práce si dává za cíl analyzovat zpravodajský servis médií ze skupiny Empresa Media při třídenní návštěvě čínského prezidenta Si Ťin-pchinga v březnu 2016 v ČR. V Emprese měla v době návštěvy podíl 49 procent čínská finanční společnost CEFC. Návštěva čínského prezidenta v Praze byla mediálně velmi sledovanou událostí, a to nejenom v souvislosti s oficiálním programem. V hlavním městě se v průběhu tří dní odehrála řada demonstrací proti politice Číny, protestních akcí a došlo i na četné potyčky mezi příznivci čínského prezidenta a jeho odpůrci. Média ze skupiny Empresa Media ale tyto události téměř bez výjimky ignorovala. Jakékoliv projevy nesouhlasu s návštěvou čínského prezidenta nebo politikou Číny v jejich zpravodajství chybí. Kromě toho nedávala prostor ani politikům a odborníkům, kteří kritizovali formu přijetí Si Ťin-pchinga nebo jiné záležitosti týkající se Číny obecně. Vyplývá to z analýzy zpravodajského servisu tří vydání týdeníku Týden, jeho internetové verze Týden.cz v období od 21. března 2016 do 3. dubna 2016, zpravodajství televize Barrandov ve stejném období a online přenosu na webu Týden.cz. Ještě výrazněji tento fakt vynikne při srovnání se zpravodajstvím dalších velkých českých médií.
|